Інформаційний центр


Підвищення інформаційної, інтелектуальної, пізнавальної, виховної функцій шкільних бібліотек вимагають найповнішого інформаційного забезпечення навчально–виховного процесу, надання інформаційно–методичної допомоги учням і педагогам в оволодінні основами наук і розвитку життєвих компетентностей.
Відповідно до «Національної стратегії розвитку освіти на період до 2021 року», перед шкільними бібліотеками поставлено завдання застосовувати у навчально-виховному процесі та бібліотечній справі поряд із традиційними засобами обслуговування читачів, інформаційно-комунікаційні технології, а також надавати доступ усім учасникам навчально-виховного процесу до світових інформаційних ресурсів.
А це все передбачає створення та функціонування нової моделі сучасної бібліотеки Нової української школи.
 «Концепція інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України» визначила цілі, основні напрями, зміст і структуру процесів інформатизації мережі шкільних бібліотек.
Головною метою всіх інновацій, які впроваджуються у шкільні бібліотеки, є якісне, оперативне, повноцінне та комфортне обслуговування читачів.
Сучасні бібліотеки загальноосвітніх навчальних закладів надають можливість для учнів та вчителів знаходити потрібну інформацію з найбільшою повнотою з найменшими витратами часу в усьому інформаційному просторі. А це створює повноцінну інформаційну інфраструктуру для навчання, сприяє розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів та підвищенню педагогічної майстерності вчителів задля підвищення результативності навчально-виховного процесу.
В умовах реформування освіти вся робота шкільної бібліотеки і педагогічного колективу нашого навчального закладу націлена на пошук нових шляхів, інноваційних форм та методів забезпечення зростаючих інформаційних потреб учнів і вчителів.
Настав час створення в бібліотеці НВК № 51 умов, які б стимулювали навчання, самоосвіту та саморозвиток учнів, їх потребу в самостійному пошуку та використанні необхідної інформації, вмінню критично оцінювати та засвоювати її. А головне, у повному обсязі задовольняти національно-культурні запити учнів-читачів у книзі та бібліографічній інформації для становлення і розвитку національної свідомості юного громадянина України.
Тому у нашому навчальному закладі –  Херсонському НВК - колегіуму № 51, було прийнято рішення реорганізації шкільного бібліотечно-інформаційного центру у ШБІЦ Нової української школи.
Основними завданнями роботи бібліотечно-інформаційного центру  Нової української школи визначено:
- створення комфортного бібліотечного інформаційного середовища,
- реформування бібліотечного фонду, у якому були б присутні як традиційні, так і сучасні носії інформації, мультимедійні технології,
- пошук та обробка інформації для повноцінного використання у навчально-виховному процесі;
- надання інформаційно-методичної допомоги учням і педагогам в оволодінні основами інформаційної культури.
- проведення позакласної роботи з використанням сучасних інформаційних технологій;
- виховання інформаційної культури учнів, постійного їх прагнення до пошуку інформації, свідомого, осмисленого добору інформаційних джерел, формування навичок систематизації та особистісної оцінки інформації;
- навчання школярів ІКТ-технологіям для користування електронними каталогами та електронними бібліотеками.
На сьогодні ШБІЦ НУШ – це головний інформаційний структурний підрозділ навчально-виховного комплексу № 51, який надає інформаційну підтримку науково-дослідницькій і творчий діяльності вчителів та учнів.
 
        Він включає два підрозділи: абонемент з відкритим доступом до фонду друкованих видань та читальну залу із трьома комп’ютерами, телевізором та робочими зонами для користувачів, в яких створено комфортні умови для індивідуальної роботи і розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів та підвищення професійного рівня вчителів. Крім того, у ШБІЦ є додаткові технічні засоби – принтер та сканер для роздрукування електронних матеріалів, одержаних через мережу Інтернет та копіювання текстів з видань бібліотечного фонду.
Адміністрація взяла на себе функцію технічного забезпечення ШБІЦ, а виконання основних завдань із інформаційного обслуговування користувачів покладено на бібліотекаря, якому надано робоче місце з персональним комп’ютером та доступом до Інтернету.
       Завідуюча ШБІЦ НВК № 51 управляє інформаційними ресурсами, доповнює їх тими, що створюються в НВК № 51, надає можливість ефективно їх засвоювати, формуючи та розвиваючи інформаційну культуру учнів і вчителів, підтримуючи ефективне використання технологій у самоосвіті та науково-дослідницькій і творчий діяльності.
Користувачі мережі Інтернету працюють на комп’ютерній техніці у ШБІЦ НУШ згідно «Інструкції з техніки безпеки при виконанні робіт із використанням комп’ютерів (ксероксів, факсів, іншої оргтехніки)».
 В інформаційному куточку є наступна інформація для користувачів Інтернету: «Правила безпеки дітей і підлітків в Інтернеті», «Вимоги до організації режиму праці учнів на персональних комп’ютерах», тека «Корисні ресурси Інтернет».
Користувачі бібліотеки НУШ забезпечені оперативною навігацією в Інтернеті та мають вільний доступ до вітчизняних та світових інформаційних ресурсів через мережу Інтернет. Вони самостійно роблять відповідний запис з теми інформаційного запиту у спеціальному «Журналі обліку користувачів Інтернету».
Професійна компетентність завідуючої ШБІЦ ґрунтується на засвоєнні основних принципів оцінки і добору інформаційних ресурсів для формування бібліотечних фондів, що відповідають навчальній програмі НВК № 51.
І в першу чергу, це знання законодавчо-нормативних документів з освіти, комплектування фонду традиційними і нетрадиційними носіями інформації ШБІЦ НВК - колегіуму № 51 відповідно до Державних стандартів в Україні, одержання й розміщення літератури, дотримання принципів загальнодоступності інформації та їх реалізацію у виховній та освітній діяльності, надання інформаційних послуг, управління ресурсами, планування і звітність бібліотечної діяльності, автоматизацію бібліотеки та активне використання ІКТ.
Інформаційна робота є одним із найважливіших напрямів роботи ШБІЦ НУШ. Необхідною умовою успішності інформаційного обслуговування є визначення конкретних груп читачів. Тому інформаційна робота у бібліотечному центрі НВК – колегіуму № 51 проводиться за такими напрямами:
-       надання інформаційної допомоги учням в одержанні знань з основних предметів навчання;
-       надання інформаційно-методичної допомоги вчителям в організації навчально-виховного процесу;
-       надання інформаційної допомоги батькам в організації читання і виховання дітей.
Виконуючи ці функції, ШБІЦ НВК № 51 сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості з інформаційними потребами й навичками.
Бібліотечно-інформаційний центр допомагає учням в організації навчального процесу та дозвіллі, у пошуку різноманітної необхідної інформації для підготовки рефератів, виступів, повідомлень, участі у шкільних олімпіадах та науково-дослідницькій і творчий діяльності.
Так, тільки за І семестр 2019-2020 н.р. надано довідок, зроблено інформацій та консультацій біля друкованого систематичного каталогу ШБІЦ та користування електронними каталогами інших бібліотек, які є інформаційними партнерами бібліотечного центру НВК № 51, – 514, у тому числі: 76 - адресно-бібліографічних, 82 - уточнюючих, 94 - фактографічних, 34 - тематичних довідок та 228 - консультації біля каталогів.
Для поліпшення інформаційного обслуговування користувачів у бібліотеці навчального закладу оперативно виконуються тематичні довідки для учнів і вчителів на допомогу навчально-виховному процесу. Матеріали виконаних запитів читачів відображаються у спеціальних тематичних теках: «Національно-патріотичне виховання», «Історія України», «Історія Херсонщини», «Історія української культури», «Життя та творчість українських письменників», «Життя та творчість письменників різних країн», «Світ цікавих професій» тощо.
Систематично складаються рекомендаційні списки літератури для учнів навчального закладу: «Сучасні українські письменники – дітям», «Шляхами козацької слави», «Чудовий світ фентезі та пригод», «Новинки літератури – допитливим», «Дізнайся більше про себе» тощо.
Наприкінці навчального року обов’язково розміщуються на сайті навчального закладу, на сторінці «Бібліотечний центр» рекомендаційні списки книг для читання під час літніх канікул (http://51.ks.ua/library/summer-books). Списки літератури, які вивчаються за шкільною програмою та для позакласного читання учням 2-х - 9-х класів, підготовлено Херсонською обласною бібліотекою для дітей ім. Дніпрової Чайки.
Тематичне інформування батьків здійснюється у бібліотечному центрі з теми організації читання і виховання дітей згідно Концепції Нової української школи. Для них організовано Батьківський куточок, який систематично поповнюється новими інформаційними матеріалами згідно розділів: «Батьківська школа», «Радість сімейного читання».
На сучасному етапі педагогічна майстерність учителя тісно пов’язана з рівнем використання інформації. Рівень інформаційної культури вчителя безпосередньо впливає на його готовність до використання інноваційних педагогічних технологій. Тому підвищення інформаційної культури педагогів є одним із важливих напрямів роботи бібліотеки.
Бібліографічне інформування вчителів має на меті регулярно доводити до відома кожного педагога, виходячи з його потреб і запитів, інформацію про нові надходження літератури, додаткову літературу з предмета викладання, інноваційні напрямки в методиці викладання згідно основних компетентностей Нової української школи.
Інформаційна робота серед педагогічного колективу координується з роботою шкільних методичних об’єднань вчителів з предметів навчання. З метою інформування педагогічного колективу готуються анотовані списки літератури до педрад. Завідуюча ШБІЦ постійно виступає на педрадах з інформаційними оглядами літератури.
Швидко та якісно подати потрібну інформацію допомагає також систематичне використання інформаційних ресурсів мережі Інтернет, де вчителі он-лайн читають педагогічні періодичні видання. Слід зазначити, що умови ШБІЦ НВК № 51 дозволяють оперативно використовувати вчителями електронні версії періодичних видань для підготовки до уроків, факультативних занять, чим вони активно користуються.
Активними учасниками індивідуального інформування є вчителі, які атестуються, вчителі - учасники різноманітних конкурсів, класні керівники НВК № 51. У ШБІЦ НВК № 51 набуто практичний досвід роботи з вчителями - предметниками, класними керівниками, організаторами виховної роботи в школі, психологом та соціальним педагогом. До окремих навчальних тем із різних предметів, відкритих уроків, предметних тижнів добирається додаткова література й газетно-журнальні статті, електронні документи.
Допомагає в роботі бібліотечно-інформаційного центру й можливість знайти і обробити інформацію, створити копії відеоматеріалів для демонстрації на уроці. Вчителі-предметники та класні керівники НВК № 51 для проведення уроків часто використовують інформаційні матеріали з БД «Шкільної електронної бібліотеки».
Важливу інформаційну підтримку одержують від бібліотечно-інформаційного центру класоводи при проведенні різноманітних виховних годин. Така співпраця з педагогічним колективом визначає важливе місце ШБІЦ у навчально-виховному процесі НВК – колегіуму № 51.
Одним із найважливіших завдань ШБІЦ є прищеплення учням навичок бібліотечно-бібліографічної культури. У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань активно використовуються сучасні бібліотечні медіа уроки - навчально-практичні заняття із використанням мультимедійного супроводу.
   Шкільні бібліотеки м. Херсона приймали активну участь у роботі корпоративного проекту «Основи медіа освіти: бібліотечна складова» з теми «Формування і розвиток інформаційної та медіа культури школярів 1-х - 9-х класів». Вони самостійно розробляли сучасні бібліотечні медіа уроки для учнів 1-х - 9-х класів, а зараз активно використовують їх у своїй роботі. Розроблені бібліотечними спеціалістами сучасні медіа уроки розміщено на корпоративному блозі «Шкільні бібліотеки Херсона» (http://gorodmedia.blogspot.com) для колективного користування.
   У бібліотечно-інформаційному центрі НУШ НВК № 51 на початку навчального року розроблюється «План проведення бібліотечних уроків по формуванню інформаційної культури читачів 1-х - 11-х класів на навчальний рік.».
…Бібліотечні уроки систематично проводяться для школярів самостійно та в координації з Херсонською обласною бібліотекою для дітей ім. Дніпрової Чайки згідно «Єдиного координаційного плану роботи».

Упроваджуючи сучасні види інформування та оптимізуючи процес обслуговування користувачів, шкільний бібліотечно-інформаційний центр НВК № 51 як сучасна модель бібліотеки Нової української школи з кожним днем все більше забезпечує розв'язання сучасних освітянських завдань: повноцінне інформаційне та навчально-методичне забезпечення навчально-виховного процесу, інформування батьківської громадськості, систематичне ознайомлення читачів з традиційними і нетрадиційними носіями інформації, вивчення інформаційних потреб та запитів читачів та їх оперативне і повноцінне обслуговування. А також, сприяє росту учнівських досягнень, забезпечує необхідні умови для творчого пошуку і роботи педагогічного колективу та інтелектуального і духовного розвитку учнів для майбутнього нашої держави.

Немає коментарів:

Дописати коментар