Методичні орієнтири ШБІЦ НУШ

Професійна компетентність працівників освітянських бібліотек

Розвиток науки та зміни в суспільстві призвели до переорієнтування освітніх пріоритетів, компетентністно-орієнтованої освіти метою якою є виховання людини-професіонала, компетентнісного фахівця своєї справи. Суспільство потребує освічених людей, здатних не тільки застосовувати свої знання, вирішуючи різноманітні завдання, а також постійно їх поповнювати, безперервно навчатися.
Стрімкий розвиток локальних та світових комп’ютерних мереж, застосування в освітню практику сучасних інформаційних засобів комунікації, якісні зміни в освіті трансформують бібліотеки в динамічні заклади, здатні задовольнити зростаючі інформаційні потреби працівників освіти та здобувачів освіти – учнів.
Ці зміни призвели до переосмислення ролі шкільного бібліотекаря в навчально-виховному процесі. Професія бібліотекаря в закладі освіти є однією з найнеобхідніших, бо вона спрямована на задоволення інформаційних потреб та запитів і тих, хто вчить, і тих, хто навчається.
Професійна компетентність  шкільного бібліотекаря включає в себе знання законодавчо-нормативних документів з освіти та бібліотечної справи, вміння планувати і організовувати свою діяльність, управляти інформаційними ресурсами, надавати інформаційні послуги, аналізувати потреби вчителів і здобувачів освіти, стимулювати в учнів позитивну мотивацію до читання, повноцінно і оперативно виконуючи їх інформаційні потреби.
Це все потребує безперервної професійної освіти, підвищення кваліфікації, постійне поповнення професійних знань.
   Бібліотекар ШБІЦ НУШ НВК № 51 систематично бере участь у міських та обласних методичних заходах (семінарах, конференціях, вебінарах, майстер-класах, спецкурсах з ІКТ, курсах підвищення кваліфікації) та активно впроваджує їх у роботу бібліотечно-інформаційного центру.
   Активно займається самоосвітою та впроваджує в діяльність ШБІЦ НУШ інноваційний досвід роботи шкільних і публічних бібліотек країни та практичні рекомендації методичних центрів м. Херсона.
   Завідуюча ШБІЦ брала активну участь у роботі корпоративного проекту «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова» з теми «Формування і розвиток інформаційної та медіа культури школярів 1-х – 9-х класів». Шкільні бібліотекарі міста розроблювали авторські сучасні бібліотечні медіа уроки для учнів, які наразі розміщено на корпоративному блозі «Шкільні бібліотеки Херсона» для колективного використання.
   Після закінчення спецкурсів з ІКТ та «Школи блогера», які було організовано на базі Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки, завідуючою ШБІЦ НВК № 51 створено блог ШБІЦ НВК № 51 «Бібліопланета» на платформі корпоративного блогу «Шкільні бібліотеки Херсона» - http://nwk51.blogspot.com.
   У 2019 році згідно головної мети нової освіти його було реорганізовано у «Бібліотечно-інформаційний центр Нової української школи НВК № 51». Інформаційна робота, яка ведеться на сторінках блогу, відповідає основним вимогам нової освіти, інформаційним запитам вчителів і учнів Нової української школи.
   Крім того, на сторінках блогу систематично надається інформація про найбільш цікаві заходи, які було проведено у шкільному бібліотечно-інформаційному центрі у взаємодії з вчителями з питань популяризації читання, ознайомлення з творами сучасних українських і світових письменників та духовної спадщини поколінь, формування інтелектуального, культурного та національно-патріотичного світогляду учнів.
   Ефективність і результативність функціонування освітянських бібліотек в значній мірі залежить від бібліотечних інновацій. Завідувач ШБІЦ НУШ активно використовує у своїй роботі творчий досвід креативних бібліотечних працівників, який розміщено на сайті Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки – «Медіауроки: спільний проект ХОБД, ЦДБ та ШБ м. Херсона» http://gorodmedia.blogspot.com/ та «Бібліокреатив: проект Міжрегіонального ярмарку бібліотечних інновацій» http://biblio-yarmarok.blogspot.com/

До уваги шкільних бібліотекарів!

ІНФОРМАЦІЙНИЙ СПИСОК
(на допомогу професійній компетентності
бібліотекарів закладів освіти
Нової української школи)

Бібліотека Нової української школи як об’єкт інформатизації

Баліка, Л. М. Шкільна бібліотека та інформаційно-комунікаційні технології
/ Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне : [б. в.], 2016. – Вип. 4. – С. 305–311. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті
представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2016_4_37.
Блудова, І. Г. Формування медіатеки на базі шкільної бібліотеки / Ірина Григорівна
Блудова // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.
закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 10–15. – Бібліогр.: 13 назв.
Інформатизація освіти і зародження нового освітнього середовища як основи нової
української школи / Л. М. Калініна [та ін.] // Комп'ютер у шк. та сім'ї. – 2017. –
№ 4. – С. 3–7. – Бібліогр.: 8 назв.
Коченгіна М. В. Можливості використання онлайн-сервісів та інформаційних
агрегаторів у роботі шкільного бібліотекаря / Маріанна Вікторівна Коченгіна
// Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. –
2015. – Вип. 1 (9). – С. 21–24.
 Поліщук, А. А. Використання ІКТ в роботі шкільної бібліотеки /А. А. Поліщук
// Шкіл. бібліотекар. – 2016. – № 1. – С. 3–6. – Бібліогр.: 5 назв.
Прокопенко, Л. С. Створення сайта шкільної бібліотеки / Лідія Семенівна
Прокопенко // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.
закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 58–65. – Бібліогр.: 9 наз

Формування інформаційних ресурсів шкільних бібліотек

 Бондар, Л. М. Комплектування фонду шкільної бібліотеки на допомогу
національно-патріотичному вихованню дітей і молоді / Людмила Миколаївна Бондар
Таврійс. вісн. освіти. – 2017. – № 3. – С. 285–295. – Бібліогр.: 6 назв.
Бондар, Л. М. Комплектування фонду шкільної бібліотеки як складова ланка в
системі навчально-виховного процесу освітнього закладу / Людмила Бондар // Вісн.
Кн. палати. – 2018. – № 12. – С. 20–23. – Бібліогр.: 12 назв.
Галович, А. М. Трансформація фонду шкільної бібліотеки / А. М. Галович // Шкіл.
б-ка. – 2014. – № 10. – С. 11–13.
 Іванова, Я. З користю для себе та читачів, або Якою має бути інформаційно-
бібліографічна продукція шкільної бібліотеки : [рекомендації] / Яна Іванова,
Валентина Короткевич // Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 2. – С. 40–47.
Мацібора, Н. Г. Організація інформаційного ресурсу шкільної бібліотеки
/ Н. Г. Мацібора // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Верес. (№ 17/18). – С. 15–19. –
Пелех, В. В. Алгоритм інвентаризації бібліотечного фонду шкільних підручників:
конструктивний підхід / В. В. Пелех, О. В. Микало // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –
№ 8. – С. 13–21.
 Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек
закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти : метод. рек. / уклад.
І. Г. Лобановська ; Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського. – Київ,
2018. – 63 с. – (Серія „На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських
бібліотек” ; вип. 17) (Шкільна бібліотека плюс ; № 15/16, серпень). – Текст
методичних рекомендацій представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2018/10/Uprov_metod_rec.pdf.
. Школи забезпечуватимуть е-підручниками – уряд затвердив новий
порядок [Електронний ресурс] // НУШ: Нова Українська школа : [портал] / ГО
„Смарт Освіта” у партнерстві з М-вом освіти і науки України. – Електрон. дані. –
[Київ]. – 2019. – 24 січ. – Режим доступу: https://nus.org.ua/news/shkolyzabezpechuvatymut-
e-pidruchnykamy-uryad-zatverdyv-novyj-poryadok/, вільний

Основні напрями діяльності бібліотек закладів освіти
на сучасному етапі

Брижицька, О. М. Переосмислення ролі шкільної бібліотеки у сучасному
освітньому просторі / О. М. Брижицька // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. –
Лип. (№ 13/14). – С. 8–13. – Бібліогр.: 7 назв.
 Волкова, Н. І. Складання річного плану роботи шкільної бібліотеки:
конструктивний підхід / Н. І. Волкова // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 10. – С. 5–10.
 Греченіна, Т. І. Форми роботи шкільної бібліотеки з початковими класами, які
навчаються за спецпрограмами : [із досвіду роботи б-ки ЗОШ № 103 м. Харкова]
/ Т. І. Греченіна // Шкіл. бібліотекар. – 2018. – № 7. – С. 2–5.
Данилюк, О. М. Ключові компетентності шкільного бібліотекаря: загальна
характеристика / О. М. Данилюк // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 8. – С. 2–7. –
Бібліогр.: 9 назв.
Жмур, Л. О. Річний звіт бібліотеки / Л. О. Жмур, Ю. М. Спащенко // Шкіл. б-ка. –
2014. – № 3. – С. 18–19.
 Какуша, А. Електронний щоденник у практиці шкільної бібліотеки / Алла Какуша
// Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 8. – С. 19–25.
 Кухаренко, Г. М. Роль шкільної бібліотеки в запровадженні нових освітніх
стандартів : [із досвіду роботи б-ки – лаб. перспектив. досвіду з питань автоматизації
бібл. процесів Херсон. НВК „Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня
школа І–ІІІ ступенів № 15” Херсон. міськ. ради] / Кухаренко Г. М. // Василь
Сухомлинський у діалозі з сучасністю: виховуємо культуру потреб особистості :
матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. і ХХІІ Всеукр. пед. читань, 24–25 верес.
2015 р. / НАПН України [та ін.]. – Херсон, [2015]. – Ч. 3. – С. 64–70. – Бібліогр.:
7 назв.
 Лихожон, Т. Бібліотечно-інформаційний центр – сучасна модель шкільної
бібліотеки / Тетяна Лихожон // Рід. шк. – 2016. – № 10. – С. 58–61. – Бібліогр.:
10 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2016_10_16.
Мандибура, І. Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу :
[інформ. діяльність шкіл. б-ки] / І. Мандибура // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –
Січ. (№ 1/2). – С. 10–19. – Бібліогр.: 7 назв.
 Матвійчук, О. Є. Шкільна бібліотека – інформаційна платформа для набуття знань
/ Оксана Євгенівна Матвійчук // Бібліотека: місце традицій, простір інновацій :
матеріали круглого столу, присвяч. 55-річчю наук. б-ки Київ. нац. ун-ту культури і
мистецтв, Київ, 30 листоп. 2018 р. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка. –
Київ : Видавн. центр КНУКіМ, 2018. – С. 59–63. – Бібліогр.: 5 назв. – Текст статті
представлено також в інтернеті: http://lib.knukim.edu.ua/wpcontent/
uploads/2018/11/Biblioteka-mistse-traditsiy.pdf.
Нерушак, О. Форми методичної роботи із шкільними бібліотекарями / О. Нерушак
// Шкіл. б-ка плюс. – 2015. – Лип. (№ 13/14). – С. 9–19. – Бібліогр.: 7 назв.
 Покроєва, Л. Д. Модернізація роботи шкільної бібліотеки як умова створення
інформаційного освітньо-наукового простору навчального закладу / Любов
Денисівна Покроєва // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці
загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 6–9.
 Хемчян, І. І. Модернізація шкільних бібліотек як сучасних ресурсних бібліотечно-
інформаційних центрів / [підгот. І. І. Хемчян] // Рід. шк. – 2014. – № 1/2. – С. 79.. Шкільний бібліотечно-інформаційний центр – сучасна модель бібліотеки
навчального закладу : матеріали до Всеукр. конкурсу «Шкільна бібліотека»,
номінація «Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу»
/ підгот. Лихожон Тетяна Володимирівна. – Херсон : [б. в.], 2017. – 50 с. – Текст
документа представлено також в інтернеті:
http://www.library.kherson.ua/2017/ШГП/1.Лихожон. ШБIЦ - сучасна модель
бiблiотеки навчального закладу. Херсон.pdf.
 Школа и библиотека: креативные проекты, инновационные программы : сборник
статей и материалов / КУ «Херсонская областная библиотека для детей»
им. Днипровой Чайки Херсон. обл. совета, Упр. образования Херсон. гор. совета ;
[под ред. А. А. Кияновского ; отв. за вып. А. И. Бардашевская]. – Херсон : [б. в.],
2014. – 48 с.
 Ящук, І. П. Шкільна бібліотека у структурі загальноосвітнього навчального закладу
/ І. П. Ящук // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне : [б. в.], 2017. – Вип. 5. – С. 86–95. – Бібліогр.: 11 назв. – Текст статті
представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_5_10.

Бібліотечне та інформаційно-бібліографічне обслуговування
користувачів. Соціокультурна діяльність шкільної бібліотеки

46. Войцех, Р. М. Інноваційні форми масової роботи шкільної бібліотеки / Раїса
Миколаївна Войцех // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Черв. (№ 11/12). – С. 1–31.
47. Ворфлік, Л. В. Шкільна бібліотека – осередок національно-патріотичного виховання
молоді / Л. В. Ворфлік, З. Г. Жеребкіна // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. –
Жовт. (№ 19/20). – С. 4–7.
48. Гаркуша, В. В. Бібліотечне краєзнавство в системі роботи шкільних бібліотек
/ В. В. Гаркуша // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 9. – С. 2–6.
Герасимчук, Т. П. Книжкова виставка [в шкільній бібліотеці] як засіб
інформаційного впливу на читача / Т. П. Герасимчук // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –
№ 12. – С. 5–11.
50. Дудар, О. Застосовуємо музейний досвід у роботі шкільної бібліотеки / Ольга Дудар
// Заст. директора шк. – 2014. – № 8. – С. 13–20.
51. Жеребкіна, З. Г. Методичні матеріали та зауваги щодо проведення заходів
патріотичного спрямування в навчально-виховних закладах / З. Г. Жеребкіна,
Т. І. Писаренко // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 15–24. – Бібліогр.:
с. 23–24.
52. Жигунова, Л. І. Організація масової роботи шкільних бібліотек / Л. І. Жигунова
// Шкіл. б-ка. – 2015. – № 8. – С. 26–29.
53. Запорожець, О. О. Бібліотечний воркшоп як метод упровадження інтерактивних
технологій / О. О. Запорожець // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 7. – С. 3–6.
54. Зігура, Т. І. Особистісно орієнтовані технології у виховній роботі шкільної
бібліотеки / Т. І. Зігура // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 2. – С. 5–9. – Бібліогр.:
5 назв.
55. Клімова, С. В. Традиційні та інноваційні форми роботи шкільного бібліотекаря у
формуванні системоутворюючих понять національної свідомості юних читачів
/ С. В. Клімова // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 7–11.
Клочек, М. І. Креативні методи співпраці шкільного бібліотекаря та вчителів як
засіб розвитку громадянської компетентності учнів / М. І. Клочек // Шкіл.
бібліотекар. – 2017. – № 4. – С. 14–18. – Бібліогр.: 6 назв.
57. Лушпай, Л. М. Роль шкільної бібліотеки у розвитку творчої особистості учнів
/ Л. М. Лушпай // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. – Лип. (№ 13/14). – С. 20–25. – Бібліогр.:
5 назв.
58. Морєва, О. Гурткова робота бібліотекаря : [консультація] / Олена Морєва // Шкіл.
бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 3. – С. 50–54.
59. Ніколайченко, О. Просвітницька функція шкільних бібліотек у формуванні
здорового способу життя / О. Ніколайченко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. –
Берез. (№ 5/6). – С. 11–14.
60. Ночвінова, О. Шкільна бібліотека – осередок виховання в учнів загальнолюдських
цінностей / Олена Ночвінова // Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2015. – № 6. – С. 79–80.
Охріменко, Н. М. Шкільна бібліотека – інформаційний осередок у формуванні
національної гідності школярів / Наталя Миколаївна Охріменко // Джерело пед.
інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). –
С. 103–109. – Бібліогр.: 13 назв.
62. Патріотичне виховання у шкільних бібліотеках: методи та підходи : метод. рек.
/ [авт.: Т. В. Добко, І. І. Хемчян, Л. М. Бондар, А. І. Рубан ; наук. ред.:
Л. Д. Березівська, Т. В. Добко ; наук. консультант О. К. Журба ; літ. ред.
Л. В. Редько-Шпак] ; Нац. акад. пед. наук України, Держ. наук.-пед. б-ка України
ім. В. О. Сухомлинського. – Київ : [б. в.], 2017. – 88 с. – Бібліогр.: с. 61–66. – (Серія
«На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських бібліотек» ;
вип. 16). – Текст видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2017/09/patriotic_education_method_recommend_2017.pdf.
63. Прохорова, Л. П. Інформаційний сервіс шкільної бібліотеки / Лариса Прохорова
// Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 9. – С. 28–34.
64. Роль шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні учнівської
молоді : зб. метод. матеріалів / [упоряд.: Ворфлік Л. В., Жеребкіна З. Г. ; за заг. ред.
Л. Д. Покроєвої, С. Є. Вольянської] ; Харків. акад. неперерв. освіти. – Харків, 2017. –
235 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2017/10/The_role_of_the_school_library_in_nationalpatriotic_
education_2017.pdf.
65. Ружанська, Т. Творча співпраця шкільного колективу та шкільної бібліотеки у
процесі формування ціннісного ставлення учнів до природи у контексті
громадянського виховання / Тетяна Ружанська // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –
Серп. (№ 15/16). – С. 20–23.
66. Сидоренко, О. М. Особливості обслуговування в шкільній бібліотеці
/ О. М. Сидоренко // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 12. – С. 23–33. – Бібліогр.:
18 назв.
67. Соколов, В. Валеологічний супровід бібліотечно-інформаційної діяльності в
шкільних бібліотеках / Віктор Соколов // Бібл. вісн. – 2017. – № 6. – С. 10–17. –
Бібліогр.: 25 назв.
68. Тютюнник, Ю. А. Формування здорового способу життя засобами шкільної
бібліотеки / Ю. А. Тютюнник // Шкіл. бібліотекар. – 2018. – № 5. – С. 2–4.
69. Фоменко, Т. Просвітницька функція шкільних бібліотек у формуванні здорового
способу життя / Тетяна Фоменко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Берез. (№ 5/6). –
С. 14–16.
70. Хемчян, І. І. Формування патріотизму як основа виховної роботи шкільної
бібліотеки / Ірина Іванівна Хемчян // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Листоп. (№ 21/22). –
С. 2–6.
71. Хемчян, І. І. Шкільна бібліотека в системі громадянсько-патріотичного виховання
учнівської молоді [Електронний ресурс] / І. І. Хемчян // Українські педагоги про
національно-патріотичне виховання : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару,
[18 трав. 2016 р.] / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.]. – Електрон.
дані. – Київ, 2016. – С. 42–44. – Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/704514/1/ЗБІРНИК-ОСТАТОЧНИЙ.pdf, вільний (дата звернення:
25.06.2019). – Назва з екрану.
72. Чернописька, А. М. Національно-патріотичне виховання учнівської молоді –
процес формування духовних цінностей у сучасному світі / А. М. Чернописька
// Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 24–28. – Бібліогр.: с. 28.
73. Чорна, І. В. Роль бібліотеки у розвитку національної свідомості учнів / І. В. Чорна
// Шкіл. б-ка. – 2015. – № 8. – С. 17–19.
74. Шабанова, М. Робота шкільної бібліотеки з формування здорового способу життя
/ Марина Шабанова // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Квіт. (№ 7/8). – С. 12–14. –
Бібліогр.: 12 назв.
75. Шкільна бібліотека. Виховні заходи / [авт. кол.: Наталія Литвин та ін. ; упоряд.
Н. Харченко ; ред. рада: М. Мосієнко та ін.]. – Київ : Шкіл. світ, 2016. – 156, [2] с. –
(Серія „Бібліотека «Шкільного світу»”).
76. Шлях читача до бібліотеки : [обслуговування користувачів; соціокультур.
діяльність б-ки; популяризація читання]. – Київ, 2015. – 48 с. (Шкільна бібліотека ;
№ 11) ; (темат. вкладка до журн. „Шкільна бібліотека” ; вип. 1).

Формування інформаційної культури користувачів

77. Гайдай, Л. М. Партнерство бібліотекаря та вчителів у вихованні компетентного
користувача / Л. М. Гайдай // Шкіл. бібліотекар. – 2019. – № 2 (лют.). – С. 2–6. –
Бібліогр.: 7 назв.
78. Книжка у світі Медіа [Електронний ресурс] : програма факультат. курсу з
медіаграмотності для закл. заг. серед. освіти. Розроблення занять : [5–7 кл.]
/ Дегтярьова Г. А., Білик О. М., Кукленко О. С. – Електрон. дані. – [Київ : Академія
української преси, Центр вільної преси, 2018]. – 117 с. : іл. – Режим доступу:
http://www.aup.com.ua/uploads/BookInMediaWorld_2018_small1.pdf, вільний (дата
звернення: 12.11.18). – Назва з екрана.
79. Коропатник, М. М. Медійна та інформаційна грамотність – одна із важливих
компетентностей, які має формувати нова українська школа : виклики
інформаційного суспільства / Коропатник М. М // Наук. зап. Серія: «Психолого-
педагогічні науки» / Ніжин. держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин, 2017. – № 3. –
С. 99–106. – Бібліогр.: 39 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2017_3_14.
80. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя [Електронний ресурс]
/ Акад. укр. преси ; [автори: Іванова Інна Богданівна та ін. ; літ. редагування
О. Телемка ; макетування Ю. Гузи]. – Електрон. дані. – [Київ] : Акад. укр. преси :
Центр віл. преси, 2018. – 233 с. – (Бібліотека масової комунікації та
медіаграмотності Академії української преси). – Режим доступу:
http://www.aup.com.ua/uploads/Pochatkova_school_2018.pdf, вільний (дата звернення:
12.03.2019). – Назва з екрана.
81. «Медіакультура особистості» : навч.-метод. моделі медіазанять [для 10 кл.] :
навч.-метод. посіб. / [Миколаїв. обл. ін.-т післядиплом. пед. освіти, каф. психології,
педагогіки та менеджменту освіти ; упоряд. Т. П. Крячко ; за наук. ред.
В. І. Шуляра]. – Миколаїв : [б. в.], 2016. – 146 с. – Текст видання представлено також
в інтернеті: https://library.mk.ua/wp-content/uploads/2015/12/media-posibnik.pdf.
82. Навчальна програма з основ медіаграмотності : 8 (9) кл. (пропедевт. курс).
35 годин / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,
Акад. укр. преси ; [розроб.: Коваленко П. О. та Мокрогуз О. П.]. – Київ : [б. в.],
2013. – 21 с. – Текст програми представлено також в інтернеті:
http://www.aup.com.ua/uploads/Program_8_class.pdf.
83. Навчальна програма «Основи медіа грамотності» : для загальноосвіт. навч. закл.
10–11 кл. із навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств : затв.
1 серп. 2014 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,
Акад. укр. преси, Нац. акад. пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ; [розроб.:
Літостанський В. В. та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 17 с. – Текст програми
представлено також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/Program_10_11.pdf.
84. Навчальна програма «Сходинки до медіа грамотності» : для загальноосвіт. навч.
закл. 2–4 кл. із навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств :
затв. 10 черв. 2014 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту
освіти, Нац. акад. пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, Акад. укр. преси ;
[розроб.: Літостанський В. В. та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 28 с. – Текст програми
представлено також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/progr_2_4.pdf.
85. Основи інформаційної культури : прогр. курсу за вибором для 5–7 кл. Профіль:
гуманітарний : схвалено для використання у загальноосвіт. навч. закл. (лист ІМЗО
від 13.10.2016 № 2.1/12-Г-767) / уклад. Лихожон Тетяна Володимирівна ; рец.:
Голобородько Євдокія Петрівна, Бардашевська Анна Іванівна // Інформ. зб. для дир.
шк. та зав. дит. садочка. – 2017. – № 7/8. – С. 93–118.
86. Основи критичного мислення. 10(11) клас : метод. посіб. для вчителів / [авт.:
О. І. Пометун, І. М. Сущенко]. – Дніпропетровськ : Ліра, 2016. – 156 с.
87. Основи медіаграмотності : навч.-метод. посіб. для вчителя : 8 (9) кл. : плани-
конспекти уроків / Акад. укр. преси ; [автори: Волошенюк О. В. та ін.]. – [Київ] :
Акад. укр. преси : Центр віл. преси, 2014. – 190 с. – (Бібліотека масової комунікації
та медіаграмотності Академії української преси). – Текст посібника представлено
також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/uploads/lessons-5.pdf.
88. Поперечна, Л. Шкільний бібліотекар – педагог медіа- та інформаційної культури
/ Поперечна Л. А. // Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: виховуємо
культуру потреб особистості : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. і
ХХІІ Всеукр. пед. читань, 24–25 верес. 2015 р. / НАПН України [та ін.]. – Херсон,
[2015]. – Ч. 3. – С. 93–97. – Бібліогр.: 7 назв. ; Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. –
№ 1. – С. 50–54
89. Стеценко, І. Складові інформаційної культури та інформаційної грамотності для
педагогів дошкільної і початкової освіти та їхніх вихованців / Ірина Стеценко
// Дошкіл. освіта. – 2013. – № 4. – С. 64–73. – Бібліогр.: 9 назв.
90. Шейбе, С. Медіаграмотність : крит. мислення у мультимед. світі : підруч. для
вчителя / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу ; [пер. з англ. С. Дьома ; заг. ред.: В. Ф. Іванов,
О. В. Волошенюк]. – Вид. друге, стереотипне. – [Київ] : Акад. укр. преси : Центр віл.
преси, 2017. – 307 с. – Скорочений текст видання представлено також в інтернеті:
http://www.aup.com.ua/uploads/medialiteracy_2017_short.pdf.
91. Якушова, С. В. Інформаційна культура юного читача в сучасній шкільній бібліотеці
/ С. В. Якушова // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 12. – С. 11–18. – Бібліогр.: 6 назв. –
Додатки.

Популяризація читання засобами шкільної бібліотеки

92. Баліка, Л. М. Використання інформаційних технологій у роботі шкільної бібліотеки
/ Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне, 2017. – Вип. 5. – С. 233–240. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті представлено
також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_5_27.
Мета статті аналіз проблеми зниження інтересу до читання,
можливостей використання інформаційних, інноваційних технологій у роботі
шкільної бібліотеки.
93. Баліка, Л. М. Педагогічні основи роботи шкільних бібліотек щодо розвитку в учнів
інтересу до читання / Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен.
держ. гуманіт. ун-т. – Рівне, 2017. – Вип. 6. – С. 225–236. – Бібліогр.: 12 назв. – Текст
статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_6_27.
94. Бурцева, Л. П. Інноваційні форми роботи шкільної бібліотеки по залученню учнів
до читання / Бурцева, Л. П. // Пед. обрії. – 2018. – № 1/2. – С. 66–69. – Бібліогр.:
8 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:
http://choippo.edu.ua/rar/PO118.pdf.
95. Гузь, О. Актуальні шляхи удосконалення читацької компетентності учнів в умовах
НУШ : (з досвіду роботи) / Олена Гузь // Початк. шк. – 2019. – № 5. – С. 14–16. –
Бібліогр.: 8 назв.
96. Жернова, В. С. Інноваційна діяльність шкільного бібліотекаря щодо формування
читацької активності учнів / Вікторія Сергіївна Жернова // Джерело пед. інновацій :
інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 149–
157. – Бібліогр.: 5 назв.
97. Оригінальні ідеї для бібліотеки : креат. форми роботи із залучення дітей до
читання : метод. рек. [Електронний ресурс] / [уклад. М. П. Зубко] ; Запоріз. обл. б-ка
для дітей „Юний читач” . – Електрон. текст. дані. – Запоріжжя, 2015. – Режим
доступу: http://www.chl.kiev.ua/mbm/тексти/2017/Оригін.ідеї.pdf, вільний (дата
звернення: 02.04.18). – Назва з екрана.
98. Собчук, Т. В. Виховання у дітей інтересу до читання засобами шкільної бібліотеки /
Т. В. Собчук // Шкіл. бібліотекар. – 2017. – № 3. – С. 11–14.
99. Як зацікавити дітей читанням – практичні поради [Електронний ресурс] // НУШ:
Нова Українська школа : [портал] / ГО «Смарт Освіта» у партнерстві з М-вом освіти
і науки України. – Електрон. дані. – [Київ]. – 2018. – 14 груд. – Режим доступу:
https://nus.org.ua/articles/yak-zatsikavyty-ditej-chytannyam-praktychni-porady/, вільний.

Простір шкільної бібліотеки

100. Новий освітній простір : # символизмін [Електронний ресурс] : рекомендації
/ М-во регіон. розвитку, будівництва та житлово-комунал. госп-ва, М-во освіти і
науки України [та ін.] // Новий освітній простір / М-во освіти і науки України. –
Електрон. дані. – [Б. м., б. р.]. – 208 с. – Режим доступу:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nop/5noprekomend22.pdf.
101. Пруднікова, Л. М. Оформлення шкільної бібліотеки / Л. М. Пруднікова
// Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 5 (трав.). – С. 2–4.
102. Шульц-Джонс, Б. Медиацентр школьной библиотеки : что следует
учитывать при проектировании / Барбара Шульц-Джонс // Шк. б-ка. – 2014. – № 7. 

Немає коментарів:

Дописати коментар