Професійна компетентність працівників освітянських
бібліотек
Розвиток науки та
зміни в суспільстві призвели до переорієнтування освітніх пріоритетів, компетентністно-орієнтованої освіти
метою якою є виховання людини-професіонала, компетентнісного фахівця своєї
справи. Суспільство потребує освічених
людей, здатних не тільки застосовувати свої знання, вирішуючи різноманітні
завдання, а також постійно їх поповнювати, безперервно навчатися.
Стрімкий розвиток
локальних та світових комп’ютерних мереж, застосування в освітню практику
сучасних інформаційних засобів комунікації, якісні зміни в освіті трансформують бібліотеки в динамічні
заклади, здатні задовольнити зростаючі інформаційні потреби працівників освіти
та здобувачів освіти – учнів.
Ці зміни призвели
до переосмислення ролі шкільного бібліотекаря в навчально-виховному процесі. Професія бібліотекаря в закладі освіти є
однією з найнеобхідніших, бо вона спрямована на задоволення інформаційних
потреб та запитів і тих, хто вчить, і тих, хто навчається.
Професійна
компетентність шкільного бібліотекаря
включає в себе знання законодавчо-нормативних документів з освіти та
бібліотечної справи, вміння планувати і організовувати свою діяльність,
управляти інформаційними ресурсами, надавати інформаційні послуги, аналізувати
потреби вчителів і здобувачів освіти, стимулювати в учнів позитивну мотивацію
до читання, повноцінно і оперативно виконуючи їх інформаційні потреби.
Це все потребує безперервної професійної освіти,
підвищення кваліфікації, постійне поповнення професійних знань.
Бібліотекар ШБІЦ НУШ НВК № 51 систематично
бере участь у міських та обласних методичних заходах (семінарах, конференціях,
вебінарах, майстер-класах, спецкурсах з ІКТ, курсах підвищення кваліфікації) та
активно впроваджує їх у роботу бібліотечно-інформаційного центру.
Активно займається самоосвітою та впроваджує
в діяльність ШБІЦ НУШ інноваційний досвід роботи шкільних і публічних бібліотек
країни та практичні рекомендації методичних центрів м. Херсона.
Завідуюча ШБІЦ
брала активну участь у роботі корпоративного
проекту «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова» з теми «Формування і
розвиток інформаційної та медіа культури школярів 1-х – 9-х класів». Шкільні
бібліотекарі міста розроблювали авторські сучасні бібліотечні медіа уроки для
учнів, які наразі розміщено на корпоративному блозі «Шкільні бібліотеки
Херсона» для колективного використання.
Після закінчення спецкурсів з ІКТ та «Школи
блогера», які було організовано на базі Херсонської обласної бібліотеки для
дітей ім. Дніпрової Чайки, завідуючою ШБІЦ НВК № 51 створено блог ШБІЦ НВК № 51 «Бібліопланета» на
платформі корпоративного блогу «Шкільні бібліотеки Херсона» - http://nwk51.blogspot.com.
У 2019
році згідно головної мети нової освіти його було реорганізовано у
«Бібліотечно-інформаційний центр Нової української школи НВК № 51». Інформаційна робота, яка ведеться на сторінках блогу,
відповідає основним вимогам нової освіти, інформаційним запитам вчителів і
учнів Нової української школи.
Крім того, на сторінках блогу систематично надається інформація про
найбільш цікаві заходи, які було проведено у шкільному
бібліотечно-інформаційному центрі у взаємодії з вчителями з питань популяризації
читання, ознайомлення з творами сучасних українських і світових письменників та
духовної спадщини поколінь, формування інтелектуального,
культурного та національно-патріотичного світогляду учнів.
Ефективність і
результативність функціонування освітянських бібліотек в значній мірі залежить
від бібліотечних інновацій. Завідувач ШБІЦ НУШ активно використовує у своїй
роботі творчий досвід креативних бібліотечних працівників, який розміщено на сайті
Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки – «Медіауроки:
спільний проект ХОБД, ЦДБ та ШБ м. Херсона» http://gorodmedia.blogspot.com/ та «Бібліокреатив:
проект Міжрегіонального ярмарку бібліотечних інновацій» http://biblio-yarmarok.blogspot.com/
До уваги шкільних бібліотекарів!
ІНФОРМАЦІЙНИЙ СПИСОК
(на допомогу професійній компетентності
бібліотекарів закладів освіти
Нової української школи)
Бібліотека
Нової української школи як об’єкт інформатизації
Баліка, Л. М. Шкільна бібліотека та інформаційно-комунікаційні
технології
/ Л. М. Баліка //
Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне : [б. в.],
2016. – Вип. 4. – С. 305–311. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті
представлено також в
інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2016_4_37.
Блудова, І. Г. Формування медіатеки на базі шкільної
бібліотеки / Ірина Григорівна
Блудова // Джерело пед. інновацій
: інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.
закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 10–15.
– Бібліогр.: 13 назв.
Інформатизація освіти і зародження
нового освітнього середовища як основи нової
української школи / Л. М.
Калініна [та ін.] // Комп'ютер у шк. та сім'ї. – 2017. –
№ 4. – С. 3–7. – Бібліогр.: 8
назв.
Коченгіна М. В. Можливості використання
онлайн-сервісів та інформаційних
агрегаторів у роботі шкільного
бібліотекаря / Маріанна Вікторівна Коченгіна
// Джерело пед. інновацій :
інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. –
2015. – Вип. 1 (9). – С. 21–24.
Поліщук,
А. А. Використання
ІКТ в роботі шкільної бібліотеки /А. А. Поліщук
// Шкіл. бібліотекар. – 2016. – №
1. – С. 3–6. – Бібліогр.: 5 назв.
Прокопенко, Л. С. Створення сайта шкільної
бібліотеки / Лідія Семенівна
Прокопенко // Джерело пед.
інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.
закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С.
58–65. – Бібліогр.: 9 наз
Формування інформаційних ресурсів шкільних
бібліотек
Бондар,
Л. М. Комплектування
фонду шкільної бібліотеки на допомогу
національно-патріотичному
вихованню дітей і молоді / Людмила Миколаївна Бондар
Таврійс. вісн. освіти. – 2017. – № 3. – С. 285–295. – Бібліогр.: 6 назв.
Бондар, Л. М. Комплектування фонду шкільної бібліотеки
як складова ланка в
системі навчально-виховного
процесу освітнього закладу / Людмила Бондар // Вісн.
Кн. палати. – 2018. – № 12. – С.
20–23. – Бібліогр.: 12 назв.
Галович, А. М. Трансформація фонду шкільної бібліотеки
/ А. М. Галович // Шкіл.
б-ка. – 2014. – № 10. – С. 11–13.
Іванова,
Я. З
користю для себе та читачів, або Якою має бути інформаційно-
бібліографічна продукція шкільної
бібліотеки : [рекомендації] / Яна Іванова,
Валентина Короткевич // Шкіл.
бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 2. – С. 40–47.
Мацібора, Н. Г. Організація інформаційного ресурсу
шкільної бібліотеки
/ Н. Г. Мацібора // Шкіл. б-ка
плюс. – 2017. – Верес. (№ 17/18). – С. 15–19. –
Пелех, В. В. Алгоритм інвентаризації бібліотечного фонду
шкільних підручників:
конструктивний підхід
/ В. В. Пелех, О. В. Микало // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –
№ 8. – С. 13–21.
Упровадження Універсальної десяткової класифікації
в практику роботи бібліотек
закладів загальної
середньої та професійно-технічної освіти : метод. рек. / уклад.
І. Г. Лобановська ;
Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського. – Київ,
2018. – 63 с. –
(Серія „На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських
бібліотек” ; вип. 17)
(Шкільна бібліотека плюс ; № 15/16, серпень). – Текст
методичних
рекомендацій представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2018/10/Uprov_metod_rec.pdf.
. Школи забезпечуватимуть е-підручниками –
уряд затвердив новий
порядок [Електронний
ресурс] // НУШ: Нова Українська школа : [портал] / ГО
„Смарт Освіта” у
партнерстві з М-вом освіти і науки України. – Електрон. дані. –
[Київ]. – 2019. – 24
січ. – Режим доступу: https://nus.org.ua/news/shkolyzabezpechuvatymut-
e-pidruchnykamy-uryad-zatverdyv-novyj-poryadok/, вільний
Основні напрями діяльності бібліотек
закладів освіти
на сучасному етапі
Брижицька, О. М. Переосмислення
ролі шкільної бібліотеки у сучасному
освітньому просторі /
О. М. Брижицька // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. –
Лип. (№ 13/14). – С. 8–13. – Бібліогр.: 7 назв.
Волкова, Н. І. Складання річного плану роботи шкільної бібліотеки:
конструктивний підхід / Н. І.
Волкова // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 10. – С. 5–10.
Греченіна,
Т. І. Форми
роботи шкільної бібліотеки з початковими класами, які
навчаються за спецпрограмами :
[із досвіду роботи б-ки ЗОШ № 103 м. Харкова]
/ Т. І. Греченіна // Шкіл.
бібліотекар. – 2018. – № 7. – С. 2–5.
Данилюк, О. М. Ключові
компетентності шкільного бібліотекаря: загальна
характеристика / О.
М. Данилюк // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 8. – С. 2–7. –
Бібліогр.: 9 назв.
Жмур, Л. О. Річний
звіт бібліотеки / Л. О. Жмур, Ю. М. Спащенко // Шкіл. б-ка. –
2014. – № 3. – С.
18–19.
Какуша, А. Електронний щоденник у практиці шкільної
бібліотеки / Алла Какуша
// Шкіл.
бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 8. – С. 19–25.
Кухаренко, Г. М. Роль шкільної бібліотеки в
запровадженні нових освітніх
стандартів : [із
досвіду роботи б-ки – лаб. перспектив. досвіду з питань автоматизації
бібл. процесів
Херсон. НВК „Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня
школа І–ІІІ ступенів
№ 15” Херсон. міськ. ради] / Кухаренко Г. М. // Василь
Сухомлинський у
діалозі з сучасністю: виховуємо культуру потреб особистості :
матеріали VIII
Міжнар. наук.-практ. конф. і ХХІІ Всеукр. пед. читань, 24–25 верес.
2015 р. / НАПН
України [та ін.]. – Херсон, [2015]. – Ч. 3. – С. 64–70. – Бібліогр.:
7 назв.
Лихожон, Т. Бібліотечно-інформаційний центр –
сучасна модель шкільної
бібліотеки / Тетяна
Лихожон // Рід. шк. – 2016. – № 10. – С. 58–61. – Бібліогр.:
10 назв. – Текст
статті представлено також в інтернеті:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2016_10_16.
Мандибура, І. Шкільна
бібліотека – інформаційний центр навчального закладу :
[інформ. діяльність
шкіл. б-ки] / І. Мандибура // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –
Січ. (№ 1/2). – С.
10–19. – Бібліогр.: 7 назв.
Матвійчук, О. Є. Шкільна бібліотека –
інформаційна платформа для набуття знань
/ Оксана Євгенівна
Матвійчук // Бібліотека: місце традицій, простір інновацій :
матеріали круглого столу,
присвяч. 55-річчю наук. б-ки Київ. нац. ун-ту культури і
мистецтв, Київ, 30
листоп. 2018 р. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка. –
Київ : Видавн. центр
КНУКіМ, 2018. – С. 59–63. – Бібліогр.: 5 назв. – Текст статті
представлено також в
інтернеті: http://lib.knukim.edu.ua/wpcontent/
uploads/2018/11/Biblioteka-mistse-traditsiy.pdf.
Нерушак, О. Форми методичної роботи із шкільними
бібліотекарями / О. Нерушак
// Шкіл. б-ка плюс. – 2015. –
Лип. (№ 13/14). – С. 9–19. – Бібліогр.: 7 назв.
Покроєва,
Л. Д. Модернізація
роботи шкільної бібліотеки як умова створення
інформаційного освітньо-наукового
простору навчального закладу / Любов
Денисівна Покроєва // Джерело
пед. інновацій : інформ. технології в б-ці
загальноосвіт. навч. закл. –
2015. – Вип. 1 (9). – С. 6–9.
Хемчян,
І. І. Модернізація
шкільних бібліотек як сучасних ресурсних бібліотечно-
інформаційних центрів / [підгот.
І. І. Хемчян] // Рід. шк. – 2014. – № 1/2. – С. 79.. Шкільний бібліотечно-інформаційний центр – сучасна модель бібліотеки
навчального закладу : матеріали
до Всеукр. конкурсу «Шкільна бібліотека»,
номінація «Шкільна бібліотека –
інформаційний центр навчального закладу»
/ підгот. Лихожон Тетяна
Володимирівна. – Херсон : [б. в.], 2017. – 50 с. – Текст
документа представлено також в
інтернеті:
http://www.library.kherson.ua/2017/ШГП/1.Лихожон.
ШБIЦ - сучасна модель
бiблiотеки навчального закладу.
Херсон.pdf.
Школа
и библиотека: креативные
проекты, инновационные программы : сборник
статей и материалов / КУ
«Херсонская областная библиотека для детей»
им. Днипровой Чайки Херсон. обл.
совета, Упр. образования Херсон. гор. совета ;
[под ред. А. А. Кияновского ;
отв. за вып. А. И. Бардашевская]. – Херсон : [б. в.],
2014. – 48 с.
Ящук, І. П. Шкільна бібліотека у структурі
загальноосвітнього навчального закладу
/ І. П. Ящук //
Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне : [б. в.],
2017. – Вип. 5. – С. 86–95. – Бібліогр.: 11 назв. – Текст статті
Бібліотечне та
інформаційно-бібліографічне обслуговування
користувачів.
Соціокультурна діяльність шкільної бібліотеки
46. Войцех, Р. М. Інноваційні форми масової роботи шкільної бібліотеки / Раїса
Миколаївна Войцех //
Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Черв. (№ 11/12). – С. 1–31.
47. Ворфлік, Л. В. Шкільна
бібліотека – осередок національно-патріотичного виховання
молоді / Л. В.
Ворфлік, З. Г. Жеребкіна // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. –
Жовт. (№ 19/20). – С.
4–7.
48. Гаркуша, В. В. Бібліотечне
краєзнавство в системі роботи шкільних бібліотек
/ В. В. Гаркуша //
Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 9. – С. 2–6.
Герасимчук, Т. П. Книжкова виставка [в шкільній
бібліотеці] як засіб
інформаційного впливу на читача /
Т. П. Герасимчук // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –
№ 12. – С. 5–11.
50. Дудар, О. Застосовуємо музейний досвід у роботі
шкільної бібліотеки / Ольга Дудар
// Заст. директора шк. – 2014. –
№ 8. – С. 13–20.
51. Жеребкіна, З. Г. Методичні матеріали та зауваги
щодо проведення заходів
патріотичного спрямування в
навчально-виховних закладах / З. Г. Жеребкіна,
Т. І. Писаренко // Шкіл. б-ка
плюс. – 2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 15–24. – Бібліогр.:
с. 23–24.
52. Жигунова, Л. І. Організація масової роботи
шкільних бібліотек / Л. І. Жигунова
// Шкіл. б-ка. – 2015. – № 8. –
С. 26–29.
53. Запорожець, О. О. Бібліотечний воркшоп як метод
упровадження інтерактивних
технологій / О. О. Запорожець //
Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 7. – С. 3–6.
54. Зігура, Т. І. Особистісно орієнтовані технології у
виховній роботі шкільної
бібліотеки / Т. І. Зігура //
Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 2. – С. 5–9. – Бібліогр.:
5 назв.
55. Клімова, С. В. Традиційні та інноваційні форми роботи
шкільного бібліотекаря у
формуванні системоутворюючих
понять національної свідомості юних читачів
/ С. В. Клімова // Шкіл. б-ка
плюс. – 2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 7–11.
Клочек, М. І. Креативні методи співпраці шкільного
бібліотекаря та вчителів як
засіб розвитку громадянської
компетентності учнів / М. І. Клочек // Шкіл.
бібліотекар. – 2017. – № 4. – С.
14–18. – Бібліогр.: 6 назв.
57. Лушпай, Л. М. Роль шкільної бібліотеки у розвитку
творчої особистості учнів
/ Л. М. Лушпай // Шкіл. б-ка
плюс. – 2014. – Лип. (№ 13/14). – С. 20–25. – Бібліогр.:
5 назв.
58. Морєва, О. Гурткова робота бібліотекаря :
[консультація] / Олена Морєва // Шкіл.
бібл.-інформ. центр. – 2014. – №
3. – С. 50–54.
59. Ніколайченко, О. Просвітницька функція шкільних
бібліотек у формуванні
здорового способу життя / О.
Ніколайченко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. –
Берез. (№ 5/6). – С. 11–14.
60. Ночвінова, О. Шкільна бібліотека – осередок виховання
в учнів загальнолюдських
цінностей / Олена Ночвінова //
Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2015. – № 6. – С. 79–80.
Охріменко, Н. М. Шкільна
бібліотека – інформаційний осередок у формуванні
національної гідності
школярів / Наталя Миколаївна Охріменко // Джерело пед.
інновацій : інформ.
технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). –
С. 103–109. –
Бібліогр.: 13 назв.
62. Патріотичне виховання у шкільних
бібліотеках: методи та підходи : метод. рек.
/ [авт.: Т. В. Добко,
І. І. Хемчян, Л. М. Бондар, А. І. Рубан ; наук. ред.:
Л. Д. Березівська, Т.
В. Добко ; наук. консультант О. К. Журба ; літ. ред.
Л. В. Редько-Шпак] ;
Нац. акад. пед. наук України, Держ. наук.-пед. б-ка України
ім. В. О.
Сухомлинського. – Київ : [б. в.], 2017. – 88 с. – Бібліогр.: с. 61–66. – (Серія
«На допомогу
професійній самоосвіті працівників освітянських бібліотек» ;
вип. 16). – Текст
видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2017/09/patriotic_education_method_recommend_2017.pdf.
63. Прохорова, Л. П. Інформаційний
сервіс шкільної бібліотеки / Лариса Прохорова
// Шкіл.
бібл.-інформ. центр. – 2014. – № 9. – С. 28–34.
64. Роль шкільної бібліотеки в національно-патріотичному
вихованні учнівської
молоді : зб. метод.
матеріалів / [упоряд.: Ворфлік Л. В., Жеребкіна З. Г. ; за заг. ред.
Л. Д. Покроєвої, С.
Є. Вольянської] ; Харків. акад. неперерв. освіти. – Харків, 2017. –
235 с. – Текст
видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wpcontent/
uploads/2017/10/The_role_of_the_school_library_in_nationalpatriotic_
education_2017.pdf.
65. Ружанська, Т. Творча співпраця шкільного колективу та шкільної бібліотеки у
процесі формування
ціннісного ставлення учнів до природи у контексті
громадянського
виховання / Тетяна Ружанська // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –
Серп. (№ 15/16). – С.
20–23.
66. Сидоренко, О. М. Особливості
обслуговування в шкільній бібліотеці
/ О. М. Сидоренко //
Шкіл. бібліотекар. – 2013. – № 12. – С. 23–33. – Бібліогр.:
18 назв.
67. Соколов, В. Валеологічний
супровід бібліотечно-інформаційної діяльності в
шкільних бібліотеках
/ Віктор Соколов // Бібл. вісн. – 2017. – № 6. – С. 10–17. –
Бібліогр.: 25 назв.
68. Тютюнник, Ю. А. Формування
здорового способу життя засобами шкільної
бібліотеки / Ю. А.
Тютюнник // Шкіл. бібліотекар. – 2018. – № 5. – С. 2–4.
69. Фоменко, Т. Просвітницька
функція шкільних бібліотек у формуванні здорового
способу життя /
Тетяна Фоменко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Берез. (№ 5/6). –
С. 14–16.
70. Хемчян, І. І. Формування
патріотизму як основа виховної роботи шкільної
бібліотеки / Ірина
Іванівна Хемчян // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Листоп. (№ 21/22). –
С. 2–6.
71. Хемчян, І. І. Шкільна
бібліотека в системі громадянсько-патріотичного виховання
учнівської молоді
[Електронний ресурс] / І. І. Хемчян // Українські педагоги про
національно-патріотичне
виховання : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару,
[18 трав. 2016 р.] /
ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.]. – Електрон.
дані. – Київ, 2016. –
С. 42–44. – Режим доступу:
http://lib.iitta.gov.ua/704514/1/ЗБІРНИК-ОСТАТОЧНИЙ.pdf,
вільний (дата звернення:
25.06.2019). – Назва
з екрану.
72. Чернописька,
А. М. Національно-патріотичне виховання учнівської молоді –
процес формування
духовних цінностей у сучасному світі / А. М. Чернописька
// Шкіл. б-ка плюс. –
2017. – Жовт. (№ 19/20). – С. 24–28. – Бібліогр.: с. 28.
73. Чорна, І. В. Роль
бібліотеки у розвитку національної свідомості учнів / І. В. Чорна
// Шкіл. б-ка. – 2015.
– № 8. – С. 17–19.
74. Шабанова, М. Робота
шкільної бібліотеки з формування здорового способу життя
/ Марина Шабанова //
Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Квіт. (№ 7/8). – С. 12–14. –
Бібліогр.: 12 назв.
75. Шкільна
бібліотека. Виховні заходи / [авт. кол.: Наталія Литвин та ін. ; упоряд.
Н. Харченко ; ред.
рада: М. Мосієнко та ін.]. – Київ : Шкіл. світ, 2016. – 156, [2] с. –
(Серія „Бібліотека
«Шкільного світу»”).
76. Шлях читача до
бібліотеки : [обслуговування користувачів; соціокультур.
діяльність б-ки; популяризація
читання]. – Київ, 2015. – 48 с. (Шкільна бібліотека ;
№ 11) ; (темат.
вкладка до журн. „Шкільна бібліотека” ; вип. 1).
Формування інформаційної культури
користувачів
77. Гайдай, Л. М.
Партнерство бібліотекаря та вчителів у вихованні компетентного
користувача / Л. М.
Гайдай // Шкіл. бібліотекар. – 2019. – № 2 (лют.). – С. 2–6. –
Бібліогр.: 7 назв.
78. Книжка у світі
Медіа [Електронний ресурс] : програма факультат. курсу з
медіаграмотності для
закл. заг. серед. освіти. Розроблення занять : [5–7 кл.]
/ Дегтярьова Г. А.,
Білик О. М., Кукленко О. С. – Електрон. дані. – [Київ : Академія
української преси,
Центр вільної преси, 2018]. – 117 с. : іл. – Режим доступу:
http://www.aup.com.ua/uploads/BookInMediaWorld_2018_small1.pdf,
вільний (дата
звернення: 12.11.18).
– Назва з екрана.
79. Коропатник, М.
М. Медійна та інформаційна грамотність – одна із важливих
компетентностей, які
має формувати нова українська школа : виклики
інформаційного
суспільства / Коропатник М. М // Наук. зап. Серія: «Психолого-
педагогічні науки» /
Ніжин. держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин, 2017. – № 3. –
С. 99–106. –
Бібліогр.: 39 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2017_3_14.
80. Медіаграмотність
у початковій школі: посібник для вчителя [Електронний ресурс]
/ Акад. укр. преси ;
[автори: Іванова Інна Богданівна та ін. ; літ. редагування
О. Телемка ;
макетування Ю. Гузи]. – Електрон. дані. – [Київ] : Акад. укр. преси :
Центр віл. преси,
2018. – 233 с. – (Бібліотека масової комунікації та
медіаграмотності
Академії української преси). – Режим доступу:
http://www.aup.com.ua/uploads/Pochatkova_school_2018.pdf,
вільний (дата звернення:
12.03.2019). – Назва
з екрана.
81. «Медіакультура
особистості» : навч.-метод. моделі медіазанять [для 10 кл.] :
навч.-метод. посіб. /
[Миколаїв. обл. ін.-т післядиплом. пед. освіти, каф. психології,
педагогіки та
менеджменту освіти ; упоряд. Т. П. Крячко ; за наук. ред.
В. І. Шуляра]. –
Миколаїв : [б. в.], 2016. – 146 с. – Текст видання представлено також
в інтернеті: https://library.mk.ua/wp-content/uploads/2015/12/media-posibnik.pdf.
82. Навчальна
програма з основ медіаграмотності : 8 (9) кл. (пропедевт. курс).
35 годин / М-во
освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,
Акад. укр. преси ;
[розроб.: Коваленко П. О. та Мокрогуз О. П.]. – Київ : [б. в.],
2013. – 21 с. – Текст
програми представлено також в інтернеті:
http://www.aup.com.ua/uploads/Program_8_class.pdf.
83. Навчальна
програма «Основи медіа грамотності» : для загальноосвіт. навч. закл.
10–11 кл. із
навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств : затв.
1 серп. 2014 р. /
М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,
Акад. укр. преси,
Нац. акад. пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ; [розроб.:
Літостанський В. В.
та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 17 с. – Текст програми
представлено також в
інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/Program_10_11.pdf.
84. Навчальна
програма «Сходинки до медіа грамотності» : для загальноосвіт. навч.
закл. 2–4 кл. із
навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств :
затв. 10 черв. 2014
р. / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту
освіти, Нац. акад.
пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, Акад. укр. преси ;
[розроб.:
Літостанський В. В. та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 28 с. – Текст програми
представлено також в
інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/progr_2_4.pdf.
85. Основи
інформаційної культури : прогр. курсу за вибором для 5–7 кл. Профіль:
гуманітарний :
схвалено для використання у загальноосвіт. навч. закл. (лист ІМЗО
від 13.10.2016 №
2.1/12-Г-767) / уклад. Лихожон Тетяна Володимирівна ; рец.:
Голобородько Євдокія
Петрівна, Бардашевська Анна Іванівна // Інформ. зб. для дир.
шк. та зав. дит.
садочка. – 2017. – № 7/8. – С. 93–118.
86. Основи
критичного мислення. 10(11) клас : метод. посіб. для вчителів / [авт.:
О. І. Пометун, І. М.
Сущенко]. – Дніпропетровськ : Ліра, 2016. – 156 с.
87. Основи
медіаграмотності : навч.-метод. посіб. для вчителя : 8 (9) кл. : плани-
конспекти уроків /
Акад. укр. преси ; [автори: Волошенюк О. В. та ін.]. – [Київ] :
Акад. укр. преси :
Центр віл. преси, 2014. – 190 с. – (Бібліотека масової комунікації
та медіаграмотності
Академії української преси). – Текст посібника представлено
також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/uploads/lessons-5.pdf.
88. Поперечна, Л. Шкільний
бібліотекар – педагог медіа- та інформаційної культури
/ Поперечна Л. А. //
Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: виховуємо
культуру потреб
особистості : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. і
ХХІІ Всеукр. пед.
читань, 24–25 верес. 2015 р. / НАПН України [та ін.]. – Херсон,
[2015]. – Ч. 3. – С.
93–97. – Бібліогр.: 7 назв. ; Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. –
№ 1. – С. 50–54
89. Стеценко, І. Складові
інформаційної культури та інформаційної грамотності для
педагогів дошкільної
і початкової освіти та їхніх вихованців / Ірина Стеценко
// Дошкіл. освіта. –
2013. – № 4. – С. 64–73. – Бібліогр.: 9 назв.
90. Шейбе, С.
Медіаграмотність : крит. мислення у мультимед. світі : підруч. для
вчителя / Сінді
Шейбе, Фейз Рогоу ; [пер. з англ. С. Дьома ; заг. ред.: В. Ф. Іванов,
О. В. Волошенюк]. –
Вид. друге, стереотипне. – [Київ] : Акад. укр. преси : Центр віл.
преси, 2017. – 307 с.
– Скорочений текст видання представлено також в інтернеті:
http://www.aup.com.ua/uploads/medialiteracy_2017_short.pdf.
91. Якушова, С. В.
Інформаційна культура юного читача в сучасній шкільній бібліотеці
/ С. В. Якушова //
Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 12. – С. 11–18. – Бібліогр.: 6 назв. –
Додатки.
Популяризація читання засобами
шкільної бібліотеки
92. Баліка, Л. М. Використання
інформаційних технологій у роботі шкільної бібліотеки
/ Л. М. Баліка //
Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –
Рівне, 2017. – Вип.
5. – С. 233–240. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті представлено
також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_5_27.
Мета статті – аналіз проблеми зниження інтересу до
читання,
можливостей використання інформаційних,
інноваційних технологій у роботі
шкільної бібліотеки.
93. Баліка, Л. М. Педагогічні
основи роботи шкільних бібліотек щодо розвитку в учнів
інтересу до читання /
Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен.
держ. гуманіт. ун-т.
– Рівне, 2017. – Вип. 6. – С. 225–236. – Бібліогр.: 12 назв. – Текст
статті представлено
також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_6_27.
94. Бурцева, Л. П.
Інноваційні форми роботи шкільної бібліотеки по залученню учнів
до читання / Бурцева,
Л. П. // Пед. обрії. – 2018. – № 1/2. – С. 66–69. – Бібліогр.:
8 назв. – Текст
статті представлено також в інтернеті:
http://choippo.edu.ua/rar/PO118.pdf.
95. Гузь, О. Актуальні
шляхи удосконалення читацької компетентності учнів в умовах
НУШ : (з досвіду
роботи) / Олена Гузь // Початк. шк. – 2019. – № 5. – С. 14–16. –
Бібліогр.: 8 назв.
96. Жернова, В. С.
Інноваційна діяльність шкільного бібліотекаря щодо формування
читацької активності
учнів / Вікторія Сергіївна Жернова // Джерело пед. інновацій :
інформ. технології в
б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 149–
157. – Бібліогр.: 5
назв.
97. Оригінальні
ідеї для бібліотеки : креат. форми роботи із залучення дітей до
читання : метод. рек.
[Електронний ресурс] / [уклад. М. П. Зубко] ; Запоріз. обл. б-ка
для дітей „Юний
читач” . – Електрон. текст. дані. – Запоріжжя, 2015. – Режим
доступу:
http://www.chl.kiev.ua/mbm/тексти/2017/Оригін.ідеї.pdf, вільний (дата
звернення: 02.04.18).
– Назва з екрана.
98. Собчук, Т. В. Виховання
у дітей інтересу до читання засобами шкільної бібліотеки /
Т. В. Собчук // Шкіл.
бібліотекар. – 2017. – № 3. – С. 11–14.
99. Як зацікавити
дітей читанням – практичні поради [Електронний ресурс] // НУШ:
Нова Українська школа
: [портал] / ГО «Смарт Освіта» у партнерстві з М-вом освіти
і науки України. –
Електрон. дані. – [Київ]. – 2018. – 14 груд. – Режим доступу:
https://nus.org.ua/articles/yak-zatsikavyty-ditej-chytannyam-praktychni-porady/,
вільний.
Простір шкільної бібліотеки
100. Новий
освітній простір : # символизмін [Електронний ресурс] : рекомендації
/ М-во регіон. розвитку,
будівництва та житлово-комунал. госп-ва, М-во освіти і
науки України [та
ін.] // Новий освітній простір / М-во освіти і науки України. –
Електрон. дані. – [Б.
м., б. р.]. – 208 с. – Режим доступу:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nop/5noprekomend22.pdf.
101. Пруднікова,
Л. М. Оформлення шкільної бібліотеки / Л. М. Пруднікова
// Шкіл. бібліотекар.
– 2013. – № 5 (трав.). – С. 2–4.
102. Шульц-Джонс,
Б. Медиацентр школьной библиотеки : что следует
учитывать при
проектировании / Барбара Шульц-Джонс // Шк. б-ка. – 2014. – № 7.
Немає коментарів:
Дописати коментар